Skuteczny planogram sklepu

Dla osób niezwiązanych z tematem handlu, prowadzenie sprzedaży jest prostym procesem, gdzie klient wchodzi do sklepu i kupuje potrzebne produkty. Jednak na to zachowanie wpływa wiele czynników, które są niezauważalne dla przeciętnego klienta.

Czym są planogramy?

planogram sklepuKażdy przedsiębiorca, przez otworzeniem działalności, sporządza biznes plan, analizuje i planuje. Robi to po to, aby odnieść sukces i zminimalizować porażkę. Podobnie się dzieje w kwestii organizowania przestrzeni w lokalu sprzedażowym. Dla zwykłego klienta, ułożenie towaru na półkach nie ma większego znaczenia poza tym, że może być dla niego łatwiej lub trudniej znaleźć pożądany produkt. Lecz to, w jaki sposób posegregowane są towary na półkach, nie jest przypadkowe i ktoś a to odpowiada. Specjaliści, którzy wykonują planogram sklepu są bardzo potrzebni w celu efektywnego wykorzystania przestrzeni sklepowej czy maksymalizacji marży uzyskiwanej z poszczególnych kategorii produktów. Planogram uwzględnia rozmieszczenie regałów, półek i stojaków na asortyment oraz optymalne ułożenie poszczególnych towarów. Może on skutecznie pomagać producentom w kreowaniu wizerunku firmy albo nawet zwiększaniu ich zysków. Koło kas, często można znaleźć gumy, cukierki, baterie czy batoniki, które celowo się tam znalazły, ponieważ klienci kupują je przeważnie pod wpływem impulsu. Nierzadko jest to decyzja podjęta w ostatniej chwili i na tym bazują marketingowcy od układania towaru, wykorzystują mechanizmy naturalnych zachować klientów.

Z planogramów przeważnie korzystają duże sklepy spożywcze, ogólnobudowlane czy nawet luksusowe sklepy z biżuterią i odzieżą. Towar w sklepie powinien zachęcać do zakupu i być dostępny w zasięgu wzroku i ręki klienta. Jest to kosztowne planowanie, ale skuteczne.